Waarom is het nodig de gegevens van de tachograaf uit te lezen?
Niet alleen om inzicht te krijgen in de activiteiten van de chauffeur maar vooral om inzicht te krijgen in de eventuele overtredingen op de rij- en rusttijdenwet.
Wettelijk gezien moet elke vervoerder de tachograafbestanden minimaal 1 jaar na registratie bewaren. Indien de gegevens ook voor de Belastingdienst gebruikt worden, dienen ze zelfs tot 7 jaar bewaarde te worden. Dit kan handmatig, maar is een tijdrovende klus.
Wil je de gegevens liever automatisch uitlezen? Met inSight Source zijn beide mogelijk .
Door de inbouw van een kastje voorzien van een simkaart, worden gegevens automatisch op afstand uitgelezen en verstuurd naar inSight Source. Hierdoor wordt je het werk uit handen genomen. Je hoeft namelijk niet meer met de downloadkey alle voertuigen na te gaan of chauffeurs aan te sporen om uit te lezen.
Zowel de tachograaf als de chauffeurspassen worden automatisch uitgelezen. De gegevens worden naar onze beveiligde server in een TIER IV datacenter verzonden en worden zo zichtbaar voor jou in onze software inSight Source.
Bij automatisch uitlezen geniet je van dezelfde uitgebreide functies in inSight Source als bij onze handmatige variant. Tachograaf uitlezen op afstand kan met onze software inSight Source. We hebben 2 varianten: RDL en RDL-LIVE
Het is niet voldoende om de tachograafgegevens te downloaden en te bewaren. De werkgever is tevens verplicht te controleren of de chauffeurs zich aan de rij- en rusttijdenwet hebben gehouden.
Voor het uitvoeren van deze controle is speciale software nodig waarmee de gegevens gedecodeerd en dus leesbaar worden. Door middel van inSight Source worden de gegevens geanalyseerd en overzichtelijk gemaakt voor zowel de (zelfstandige) chauffeur als logistiek planner.
Bij een overtreding worden zowel de werkgever als de chauffeur op de hoogte gebracht. Sancties worden doorgaans opgelegd op basis van alle chauffeurs die bij een werkgever rijden. Het hele archief moet voor de autoriteiten beschikbaar zijn.
Natuurlijk is het mogelijk kopieën lokaal of op een server op te slaan. Als echter het archief niet volledig is kunnen de boetes vanwege ontbrekende gegevens flink oplopen.
De persoonlijke bestanden staan bij ons op de server veilig opgeslagen en worden meerdere keren geback-upt.
Bij automatisch uitlezen staan deze zelfs in een Tier 4 datacenter.
De data is ten alle tijden via inSight Source in te zien, te analyseren en te downloaden.
Chauffeurs zijn verplicht om bij kaartplaatsing manueel in te voeren welke activiteiten hij/zij hebben uitgevoerd in de periode dat de bestuurderskaart niet was geplaatst.
De chauffeur dient via de tachograaf aan te geven of hij rust of andere werkzaamheden heeft uitgevoerd gedurende deze periode.
Dit kan alleen op het moment dat de bestuurderskaart wordt ingestoken. Er zijn géén mogelijkheden om dit achteraf te wijzigen.
Welke activiteit standaard na het plaatsen van de chauffeurspas wordt ingegeven hangt af van het merk en type tachograaf. Bij sommige tachografen is dit zelf in te stellen, raadpleeg hiervoor de handleiding van de tachograaf.
Naast tachograaf uitlezen is het dus erg belangrijk om de juiste invoer te hanteren.
Onze software inSight Source maakt inzichtelijk waar jij of jouw chauffeurs ontbrekende data hebben. Je kunt zelfs instellen dat je hier een alert van ontvangt zodat je de chauffeurs op korte termijn kunt bijsturen zodat ze deze fout niet meer opnieuw maken.